Dat is volgens ingewijden in Brussel de teneur van het stimuleringsplan voor
de economie dat voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie
woensdag zal presenteren.

Het plan bestaat voor een groot deel uit maatregelen die lidstaten zelf
moeten financieren. Voor een aantal EU-landen, zoals Frankrijk, is de ruimte
daarvoor echter beperkt, omdat ze al een tekort van bijna 3 procent hebben.

Kringen rond de commissie wijzen erop dat van de EU-begrotingsregels kan
worden afgeweken als lidstaten buiten hun eigen schuld in de problemen
komen. "We zullen gebruikmaken van de flexibiliteit van de regels”, aldus
een bron.

Nederland, dat vrijdag al bekendmaakte zo’n 6 miljard euro in de
noodlijdende economie te pompen, waarschuwde eerder dat de begrotingsregels
strikt overeind moeten blijven. Zelf loopt het voorlopig geen gevaar voor
een te hoog tekort.

Ook met de Europese regels voor staatssteun wil de Nederlandse regering geen
gesjoemel, maakte staatssecretaris Frans Timmermans van Europese Zaken
vrijdag duidelijk. Niettemin zou de Europese Commissie volgens bronnen op
één onderdeel een versoepeling overwegen. Vooral in Duitsland en Frankrijk
klinkt de roep om de in zwaar weer verkerende auto-industrie bij te springen.

De Europese Commissie komt woensdag ook met voorstellen om meer EU-geld
in te zetten voor het aanzwengelen van de economie. Zo wil ze geld uit het
Europees Sociaal Fonds, bedoeld voor werkgelegenheidsprojecten, eerder
besteden. Ook een fonds om de nadelige effecten van de globalisering op te
vangen, wordt ruimer ingezet.

De commissie wil daarnaast de eigen procedures versnellen en de bureaucratie
terugdringen en daarmee Europese geldpotjes makkelijker toegankelijk maken.

De totale omvang van het Brusselse noodplan staat nog niet vast. Eerder werd
een bedrag van 130 miljard euro genoemd. Daarbij werden ook de extra
financiële inspanningen van de lidstaten meegeteld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl